Brunetka Books Recenzuje

czwartek, 20 sierpnia 2020

"Córka nazisty" Max Czornyj

Autor: Max Czornyj

Tytuł: Córka nazisty

Gatunek: literatura obyczajowo-historyczna

Wydawnictwo: Filia

Premiera: 29.07.2020

Ilość stron: 352

Oprawa: miękka



Osiemdziesìącioletnia Greta cierpi na Alzheimera. Często powtarza, że dzięki tej chorobie może zapomnieć o ciężkiej przeszłości, o której nie chce pamiętać. Jest przekonana, że nosi w sobie gen zła, bo jest córką hitlerowca, który podczas drugiej wojny światowej dopuszczał się okropnych czynów, a ona teraz cierpi, ponieważ dźwiga brzemię winy.


"Alicja Nowińska uśmiecha się do mnie. Unosi na powitanie dłoń i się wyprostowuje. Wskazuje na głęboki fotel przy stoliku kawowym. Kiedy do niego podchodzę wyjeżdża na swoim obrotowym krześle zza biurka. Gdy rozmawiamy nie może być pomiędzy nami barier. To jedna z zasad udanej terapii. Ale mnie już nic nie może pomóc. Nie jestem dobra. Tkwi we mnie gen zła. Nigdy go nie odpokutuję"



Gretę cały czas prześladują obrazy wojny i okropnych czynów, których dopuścił się jej ojciec. Martin Rott, bawarczyk, oficer SS bywał też kochającym ojcem i kompanem zabaw. To dobija ją, bo kocha go i równocześnie nienawidzi. Greta chce znaleźć spokój przed śmiercią, dlatego próbuje pogodzić się z przeszłością. Sama nie może poradzić sobie z tym, dlatego od wielu lat chodzi na terapię.



"Od jedenastu lat rozmawiamy o tym samym - stwierdza zmęczonym głosem.- W kółko i w kółko. Te same historie, te same wspomnienia, te same emocje. Chciałabym, abyś się zastanowiła, czy nasze spotkania naprawdę w czymś ci pomagają. Czy mają jakikolwiek sens..."



Pewnego dnia w jej ręce trafia pamiętnik z tamtych lat. Pamiętnik Anny, która razem z matką trafiła do obozu powoduje, że Greta coraz bardziej wpada w przygnębienie i smutek. Dzięki pamiętnikowi zaczyna jej wracać pamięć, zaczyna przypominać sobie wiele spraw z przeszłości oraz to kim była Anna.

"Córka nazisty" to nie jest typowa literatura obozowa. W tej powieści nie znajdziemy typowych opisów okrucieństwa, które miały miejsce podczas II wojny światowej.
W powieści mamy wspomnienia.



"Gdybyś czytał te słowa, chciałabym, żeby sprawiły Ci ulgę. Mam dość zła, okropieństw i potworności. Ale... Myślę, że chciałabym napisać coś, co po mnie zostanie. Chcę zostawić ślad tego, że kiedyś istniałam, czułam i kochałam. Nie wstydzę się tego. Chcę zostawić ślad po nas, Tato"


"Pisząc, wyobrażam sobie, że zaraz podam Ci te kartki. Że zapalisz fajkę i puszczając dym, zaczniesz czytać. I że czytając, swoim zwyczajem, będziesz się delikatnie uśmiechał. Uwielbiam ten Twój pobłażliwy uśmiech, w którym zawsze widziałam, jak bardzo mnie kochasz"


Max Czornyj zadaje ważne pytanie. Czy kolejne pokolenia są odpowiedzialne za zbrodnie swoich przodków?
Autor przejmująco pisze o ludzkiej psychice, pamięci, zapomnieniu oraz o odszukaniu odkupienia.
"Córka nazisty" to historia o trudnych czasach i o brzemieniu jakie niosą wspomnienia. Historia opowiadana jest z różnych okresów czasowych. Teraźniejszość przeplata się z przeszłością.

Powieść wciągnęła mnie od pierwszych stron. Autor sprawił, że bardzo wzruszyłam się. Książka dostarczyła mi wiele emocji i doprowadziła mnie do łez.
Bardzo podobała mi się ta książka.
Zapamiętam ją na długo. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Brawa dla autora.
Jest to Max Czornyj jakiego nie znałam!
Polecam gorąco!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Szkic zbrodni" Małgorzata Niemtur

Autorka: Małgorzata Niemtur Tytuł: Szkic zbrodni.  Tom 1 Kategoria: literatura obyczajowa  Wydawnictwo: Filia  Premiera: 6.03.2024 Ilość str...